David Ottosson driver Slippkontoret på Södermalm i Stockholm tillsammans med sin bror Marcus sedan sommaren 2021. Innan dess var han med och startade upp Slippkontoret i Uppsala där han också jobbade i två år.
– Vår verksamhet rullar på riktigt bra. Vi har stor variation bland kunderna, både när det gäller storlek och bransch. Vi har många restauranger och konsultföretag men också åkerier och byggföretag på kundlistan. Vissa tog vi över efter den förra ägaren och andra har tillkommit de senaste åren., berättar David.
Det som skiljer Slipp från andra redovisningsbyråer är att de jobbar helt digitalt och till ett fast pris per månad baserad på årsomsättning. Systemet de arbetar i är också något mindre än andra system på marknaden som exempelvis Fortnox och Visma. Något som uppskattas av många kunder.
Till många redovisningsbyråer kommer kunderna fortfarande en gång i månaden med papper och kvitton i en pärm eller i värsta fall i en kasse. Hos oss sker alla överföringar digitalt vilket sparar enormt mycket tid får både kunden och för oss. Det system vi arbetar i är mycket användarvänligt, enkelt och smidigt och innehåller de funktioner som behövs, inte så mycket mer. De som utvecklar systemet finns tillgängliga för idéer och förbättringsförslag så vi har möjlighet att påverka vilket är väldigt bra, säger David.
Trots att Slipp arbetar digitalt är de noga med det personliga bemötandet och servicen. Som kund har du din personliga kontaktperson.
Alla underlag överförs digitalt och de flesta möten med oss görs online. Både kunden och vi slipper papper. Alla leverantörsfakturor som kommer till kunden går direkt till oss på Slipp. Kvitton och andra pappersunderlag tar kunden kort på och lägger in i systemet. Allt som går att få digitalt, gör vi digitalt, men arbetet utförs fortfarande av människor, säger David.
Slipp erbjuder sina redovisningstjänster till ett fast pris per månad baserat på kundens omsättning.
Vårt lägsta pris är 1195 per månad. Det gäller företag med en omsättning upp till 900 000 per år. Sen ökar priset lite i takt med omsättningsökningen. Omsätter man över 10 miljoner lämnar vi en offert. I det fasta priset ingår löpande redovisning, årsredovisning, årsbokslut och lönedeklarationer. Fördelen med ett fast pris är att du som kund alltid vet vad det kommer att kosta och det är uppskattat av många, säger David.
Sedan i augusti samarbetar Slipp Redovisning med företaget Workify Sverige AB. De utvecklar ett webbaserat affärssystem som heter Workify specifikt för åkerier och entreprenadföretag. Idag används Workify av ca 250 åkerier och entreprenadföretag runt om i landet. Några av dessa är även kunder hos Slipp.
Vi vet att många åkerier fortfarande arbetar med papper och penna och lägger massor av onödig tid på administration och fakturering. För dem finns mycket att vinna på att gå över till ett digitalt arbetssätt. Att använda Workify tillsammans med Slipp är en riktig win-win affär. Våra konsulter runt om i landet har erfarenhet av att arbeta med företag inom åkeribranschen och förstår deras behov och utmaningar, berättar David.
Det går att få till ett bra flöde från kundorder till fakturering med stöd av Workify och Slipp. Allt som behövs för en sömlös lösning är att åkeriet som använder Workify köper till Integrationsmodulen. Med den går alla fakturaunderlag över från Workify till Slipp med ett enkelt knapptryck. De som idag använder ett annat ekonomisystem kan även de enkelt byta till Slipp.
Driver du ett åkeri eller ett entreprenadföretag och vill ha en smidig lösning från kundorder till fakturering så erbjuder vi en fantastiskt bra lösning tillsammans med Workify. Vi hjälper självklart till med integrationen till Slipp så att allt fungerar som det ska, säger David.